FORMULA STUDENT

A versenykategória Formula SAE néven indult 1980-ban az Egyesült Államokból, és azóta világszerte több, mint négyszáz egyetem veszt részt a programban. 

A Formula Student nemzetközi versenysorozat az egyik legelismertebb motorsport verseny a műszaki egyetemek köreiben. Célja, hogy egy egyéves versenyszezon leforgása alatt magasan képzett mérnöki, szervezési és vezetői feladatokban jártas egyetemi hallgatókat neveljen ki. Az FS az együléses Formula típusú versenyautó megépítésén  túl magába foglalja a kutatást, a gyártást, a tesztelést, a fejlesztést, a menedzselést és a marketinget is egyaránt.

A versenyeink során a különböző országokból érkező csapatok megmérettetik mérnöki és gazdasági tudásukat, ami lehetőséget ad arra a hallgatóknak, hogy az elméletet a gyakorlattal párosíthassák egy versenyképes környezetben. 

A Formula Student-ben alapvetően 3 különböző kategóriát tudunk elkülöníteni: CV (Belsőégésű Jármű kategória), EV (Elektromos jármű kateria) és a DV (Önvezető kategória.)

Versenyszabályzat

VERSENY FELÉPÍTÉS

A Formula Student versenyek körülbelül egy-egy hétig zajlanak a világ legnevesebb versenypályáin, ide beleértve a német Hochenheimring-et, az osztrák Red Rull Ringet, az angliai Silverstone-ban található versenypályát, illetve a magyar pályát, a Hungaroringet.

A versenyek 2 kategóriára oszlanak. Vannak a Statikus Eventek, ahol a kreativitás, az előadói képesség és a megjelenés kerül előtérbe, és vannak a Dinamikus Eventek, ahol a versenyautók meg tudják mutatni, hogy mire is képesek valójában. Ezek a versenyszámok összesen 1000 pontot érnek.

A dinamikus versenyszámok megkezdése előtt még számos ellenőrzési ponton kell átmennie a csapatnak és a versenyautóknak is egyaránt. Elsőként egy Mechanikus Gépátvételen kell részt vennie a csapatoknak, ahol a különböző dokumentumok kerülnek bemutatásra, illetve az autóval járó eszközöket is ellenőrzik, hogy megfelelnek-e a szabályzatnak. Ezután következik a Dinamikus Gépátvétel, amelynek részeit képezik a drivers egress, a brake test, a noise test, a tilt test és a dőlésteszt. Ezek teljesítése során az autó kap 1-1 matricát. Hogyha az összes matricát megszerezte az autó, akkor kezdheti meg a Dinamikus Eventeket.

Versenyszámok

Statikus eventek

Business Plan Presentation

A BPP célja annak értékelése, hogy a csapat képes-e egy átfogó üzleti modell kidolgozására és megvalósítására. Ennek során az üzletnek az autót vagy az alkatrészt termékként kell kínálnia, vagy olyan szolgáltatást kell értékesítenie, amely kapcsolódik hozzá, és olyan kifizetődő üzleti lehetőséget biztosít, amely pénzbeli nyereséget termel.

Cost and Manufacturing

Célja, hogy felmérje, hogy a csapat mennyire érti a gyártási folyamatokat és a prototípus versenyautó építésével kapcsolatos költségeket. Ez magában foglalja a tartalom és a költségek közötti kompromisszumos döntéseket, a gyártás vagy vásárlás döntéseket, valamint a prototípus és a sorozatgyártás közötti különbségek megértését.

Engineering Design

Koncepciója az, hogy értékelje a diákok mérnöki folyamatát és a jármű tervezése során tett erőfeszítéseit, amelyek megfelelnek a verseny céljának.

Dinamikus Eventek

Skidpad

‘8’-as alakot kell leírni az autóval. Az első két kört jobbra teszi meg a pilóta, a második kettő kört pedig balra, majd kihajt a pályáról. Mindig a második kör a mért kör.

Acceleration

Egy 75 méter hosszúságú, 3 méter széles pályán kell gyorsulni az autóval.

Autocross

1 km hosszú, bójákkal kirakott pályát kell teljesíteni a lehető legrövidebb idő alatt. Másnéven, ez az Endurance időmérője.

Endurance

Másnéven a Fő verseny. Az autóknak összesen 22 kilométert kell teljesíteni a versenyszám alatt. Ezt a távot kettő pilótával teszik meg, hiszen az első 11 kilométer után egy kötelező pilótacserét kell végrehajtani.

Efficiency

Az Endurance-on megtett távon nézik az autók fogyasztásának a hatékonyságát (benzin vagy áram).